چگونه برای بارداری برنامه ریزی کنیم؟

باردار شدن مسئله ای است که نمی توان به سادگی درباره اش تصمیم گرفت. برای اینکه یک بارداری خوب و همچنین نوزادی سالم داشته باشید باید برنامه ریزی هایی را برای بارداری خود داشته باشید. شما می توانید با برنامه ریزی سلامت خود جنین را تا حد زیادی تضمین کنید. همچنین هر گونه اتفاقی را پیش بینی کنید.

اغلب زنان زمانی متوجه بارداری خود می شوند که ۱ تا ۲ ماه از شروع حاملگی گذشته است و معمولا زمانی که به پزشک خود مراجعه می کنند ۲ تا ۳ ماهه باردار هستند. اولین ۱۲ هفته بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در این زمان اعضا و دستگاه های اصلی بدن کودک ساخته می شوند. پیش از آنکه متوجه بارداری خود شوید و یا به پزشکتان مراجعه کنید، اتفاق های مهم بسیاری ممکن است روی دهند. آمادگی برای بارداری به معنی آمادگی جسمانی و روحی برای بارداری است. در گذشته بیشتر بر بهداشت و سلامتی در طی دوران بارداری تأکید می شد اما امروزه اکثر متخصصین معتقدند که باید از مدتی قبل از بارداری به سلامت پدر و مادر آینده توجه داشت. آماده کردن اوضاع کلی زندگی و به خصوص بدنتان با سلامت عمومی مناسب می تواند به شما کمک کند تا یک بارداری لذت بخش و یک کودک سالم داشته باشید. در اینجا موارد مهمی که بهتر است پیش از باردار شدن در نظر داشته باشید ذکر شده است.

بااستفاده از جدول، چرخه قاعدگی خود را ثبت کنید. برای بررسی چرخه باروری خود می توانید حداقل دو ماه زمان شروع قاعدگی را یادداشت کنید. اگر قاعدگی نامنظم دارید باید ماه های بیشتری این کار را تکرار کنید یا برای تعیین زمان تخمک گذاری از یکی از روش های اندازه گیری دمای بدن یا ترشحات واژن استفاده کنید.

بیشتر بدانید!  آشنایی با دوران بارداری

از سلامت بدن خود مطمئن شوید تا نگران خطرات آن ها در طول بارداری نباشید: 

* مصرف فولیک اسید را آغاز کنید. روزانه ۴۰۰ mcg از این دارو توصیه می شود اسید از بروز اختلالات مادرزادی مغز و نخاع -که اختلالات لوله عصبی نامیده می شوند- پیشگیری می کند. همچنین مشخص شده است که پایین بودن سطح فولیک اسید در بدن، خطر سقط را افزایش می دهد. لازم است که قبل از بارداری مصرف فولیک اسید را آغاز کنید، چرا که بیشترین تأثیر مثبت فولیک اسید در ۲۸ روز نخست بارداری است. از آنجا که ممکن است ندانید چه زمانی باردار می شوید، بهتر است همزمان با توقف روش جلوگیری از بارداری و در دورانی که سعی می کنید باردار شوید، مصرف آن را آغاز کنید.

* اگر دچار کم خونی هستید آن را درمان کنید. شاید لازم باشد که از پزشک خود بخواهید تا سطح آهن بدن شما را بررسی کند؛ نباید پیش از بارداری از کمبود آهن رنج ببرید. کمبود آهن در بارداری ممکن است موجب شود تا بیش از آنچه که رایج است، در دوره بارداری احساس خستگی کنید. به علاوه شما باید ذخیره آهن مناسبی برای جنین و زایمان داشته باشید.

* حداقل ۳ ماه پیش از باردار شدن به وزن ایده آل بدن خود برسید. وقتی که باردار می شوید، سلامت کودک تا حد زیادی به متعادل بودن وزن بدن شما بستگی دارد.

* سعی کنید با دوری گزیدن از عفونت ها، سالم باقی بمانید. دست هایتان را مرتب بشویید، از کس دیگری بخواهید سطل زباله را خالی کند، و از قرار گرفتن در شرایطی که خطر عفونت به همراه دارند پرهیز کنید.

بیشتر بدانید!  آشنایی با دوران بارداری

* از تماس با مواد شیمیایی مضر در خانه و محل کار اجتناب کنید.

* گروه خون خود و پدر کودکتان را بدانید و با هم سابقه بیماری های خانوادگی هر یک را یادداشت کنید.

* به پزشک مراجعه کنید تا اگر لازم می داند برخی از آزمایشات و یا در صورت لزوم واکسیناسیون پیش از بارداری انجام دهد. در مورد تمام داروهایی که به صورت مرتب مصرف می کنید صحبت کنید و مطمئن شوید که تمام بیماری های مزمن شما تحت کنترل قرار دارند.

* به دندان پزشک مراجعه کنید تا از وضعیت سلامت دندان هایتان مطلع شوید. بهتر است پوسیدگی ها قبل از آغاز بارداری ترمیم شوند و بیماری های لثه باید تحت کنترل باشند. وجود بیماری لثه در دوران بارداری خطر به دنیا آمدن کودکی با وزن پایین را افزایش می دهد.

اگر روش جلوگیری از بارداری خود را متوقف کرده اید، برای انجام هر آزمایش با تصویر برداری – مانند عکس های رادیولوژی – مسئول مربوطه را در جریان قرار دهید.

 شیوه زندگی خود را بهبود بخشید. شروع کردن برخی از این موارد در طول بارداری دشوارتر است. سعی کنید پیش از بارداری به آن ها بپردازید:

* یک برنامه منظم ورزشی را آغاز کنید و آن را ادامه دهید. انجام یک فعالیت بدنی متعادل پیش از بارداری و ادامه آن در طول بارداری به شما کمک شایانی می کند.

* یک شیوه تغذیه سالم در پیش بگیرید. غذاهایی مصرف کنید که تازه و سرشار از مواد مغذی هستند و از تهیه بهداشتی و مناسب آن ها مطمئن هستید.

* اگر سیگار می کشید حتما از حالا برای ترک آن اقدام کنید و تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض دود و دخانیات پرهیز کنید.

بیشتر بدانید!  آشنایی با دوران بارداری

* اگر الکل مصرف می کنید، به طور جدی آن را کنار بگذارید و از نوشیدن نوشابه های الکلی حتی به طور تفریحی و در میهمانی ها بپرهیزید.

*  سعی کنید تا جایی که ممکن است عوامل استرس زا و غیر ضروری زندگی خود را کاهش دهید.

* وضعیت بیمه سلامت خود را کنترل کنید. برنامه های آینده زندگی مشترکتان (مانند تحصیل، شغل، مسافرت و…) را در صورت بارداری و داشتن فرزند مد نظر قرار دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *